SportAdmin använder Cookies för att förbättra din användarupplevelse. Genom att klicka på Jag Godkänner tillåter du detta. Här kan du läsa mer om cookies och hur SportAdmin använder dem.
Karlskoga Simförening
Simidrott
Läsvärt

Simlinjen
Vår primära verksamhet är Simlinjen, från minisim till RM.

För yngre grupperna, från Minisim till Utmanaren, ansvarar vår Breddkommitté
De äldre grupperna, från Simaiden till RM, ansvarar vår Simkommitté

Simlinjen

Karlskoga Simförening följer Svenska Simförbundets Simlinje i vår simidrottsliga verksamhet.


Simlinjen är en utvecklingstrappa, som pekar på vilka färdigheter man bör sträva efter i olika utvecklingsstadier och på vilket sätt det bör ske. Sammanlagt består den av åtta stadier och ska fungera som ett pedagogiskt verktyg för planeringen av simmarens långsiktiga karriär, oavsett om det gäller elitidrott, motion eller hälsa. Simlinjen har tagits fram utifrån erfarenhet, forskning och framtidsanalys, baserat på internationella modeller.


Syftet är att utifrån individens biologiska utvecklingsnivå och mognad ge rekommendationer för vad som bör göras och uppnås i varje utvecklingsstadium. Därigenom kan både fysiska och psykosociala/mentala delkapaciteter utvecklas optimalt. Simlinjen utgör grunden och utgångspunkten för all tränarutbildning inom Simförbundet. Den ska ge riktlinjer för att individen ska kunna utvecklas så långt han eller hon önskar och det är möjligt ur ett hälso- och elitperspektiv.

Utvecklingsstadium 1

Vattenvana och aktiv start


Utvecklingsstadium 1 riktar sig till verksamhet för de allra yngsta barnen och deras föräldrar. Fysisk aktivitet är nödvändigt för en hälsosam utveckling av barn och påverkar bland annat kognitiv förmåga, koordination, generella motoriska färdigheter, känslor, fantasi, självkänsla, självförtroende och sociala färdigheter.


Syfte

  • Att barnet blir vattenvant och grundlägger ett intresse för simning som fysik aktivitet.
  • Att lägga grunden för en hälsosam utveckling av generella motoriska färdigheter genom att stimulera till daglig fysisk aktivitet.
Slutmål
  • Barn och föräldrar ska ha ett intresse för vatten och simning.
  • Barnet ska vara vattenvant och kunna utföra elementära rörelser i de fyra simsätten.
  • Barnet ska vara medvetet om sitt kroppsläge i vatten.
Utvecklingsstadium 2

Lekfull siminlärning och rörelseglädje


Utvecklingsstadium 2 riktar sig till verksamhet för barn från cirka 4-8 års ålder, som genom målrelaterade lekar utifrån barnets egna förutsättningar läs sig de elementära grunderna i de fyra simsätten med slutmålet att bli simkunnig. Verksamheten innehåller roliga, utmanande och progressiva övningar, både i vatten och på land.


Syfte

  • Att grundlägga ett intresse för simning som idrott och fysisk aktivitet i allmänhet.
  • Att utveckla grundläggande rörelsefärdigheter genom kroppskännedom och kroppskontroll.
  • Att utveckla generella motoriska färdigheter genom att stimulera till daglig fysisk aktivitet.
Slutmål
  • Simmaren ska vara simkunnig enligt den nordiska definitionen: falla i vattnet, ta sig upp till ytan och simma 200 meter i en följd på djupt vatten varav 50 meter i ryggläge.
  • Simmaren ska ha en grundläggande teknik i de fyra simsätten.
  • Simmaren ska klara av att simma 100 meter medley.
  • Simmaren bör ha genomfört minst 200 träningstimmar sammanlagt per år, det vill säga både i och utanför den organiserade simverksamheten.
Utvecklingsstadium 3

Teknikinlärning och fysisk aktivitet


Utvecklingsstadium 3 riktar sig till verksamhet för barn i cirka 7-12 års ålder, som genom målrelaterade lekar och övningar vidareutvecklar grunderna i de fyra simsätten utifrån varje individs egna förutsättningar, men slutmålet att kunna tävla alternativt ta simmärken och simma för välmående. I detta utvecklingsstadium inleds guldåldern för att utveckla motoriska färdigheter. Det är därför viktigt att så många barn som möjligt nu inte bara lär sig olika simfärdigheter, utan också att de får så stor variation av aktiviteter som möjligt.


Syfte
  • Att stimulera till att simmaren blir intresserad och positivt inställd till att utöva tävlingssimning som idrott.
  • Att utveckla tekniken i de fyra simsätten genom kroppskännedom och kroppskontroll.
  • Att utveckla såväl generella som specifika motoriska färdigheter genom att stimulera till daglig fysisk aktivitet.

Slutmål
  • Simmaren ska ha utvecklat tekniken i de fyra simsätten.
  • Simmaren ska klara 200 meter crawl, ryggsim, bröstsim, medley och 50 meter fjärilsim regelrätt med start, vändning och målgång.
  • Simmaren ska ha klarat pokal 2 på Utmanartävlingen samt teknikskolans guldplakett.
  • Simmaren bör ha genomfört minst 300 träningstimmar sammanlagt per år, i och utanför den organiserade simverksamheten.
  • Simmaren ska kunna utföra grundläggande rörlighetsövningar på land.
Utvecklingsstadium 4

Lära sig simträning


Utvecklingsstadium 4 riktar sig till barn från cirka 9 – 10 år och upp till att puberteten inleds. När tillväxtspurten har påbörjats och simmaren har uppnått en social, kognitiv och emotionell mognad är simmaren redo för nästa stadium. Under utvecklingsstadium 4 fortsätter guldåren för utveckling av motoriska färdigheter. Därför bör möjligheterna till inlärning och utveckling av motoriska färdigheter såväl på land som i vatten fortsätta att prioriteras. Detta sker bäst genom fortsatt lekfulla övningar och varierande simträning. Under detta stadium ökar tävlandet, framför allt utanför hemmaföreningen. Simträningen bör i den senare delen av stadiet successivt trappas upp, både vad gäller antalet träningstillfällen och längden på simträningen. Detta för att personen ska vara förberedd för nästa stadium. Fortsättningsvis använder Simlinjen begreppet frisim i stället för crawl.


Syfte
  • Att simmaren ska få en grundläggande förståelse för simträningens olika delmoment.
  • Att stimulera till fortsatt utveckling av färdigheter som kommer ha betydelse för den fortsatta prestationsutvecklingen, till exempel förbättrad teknik i alla fyra simsätten som kommer att ge en bättre simork.
Slutmål
  • Simmaren ska visa en god utveckling på 200 meter medley och 400 meter frisim vilket visar på en god allsidighet och uthållighet.
  • Simmaren ska ha goda tekniska färdigheter, snabbhet och uthållighet i samtliga fyra simsätt.
  • Simmaren bör ha tävlat och uppnått utveckling på 200 meter ryggsim, bröstsim, frisim och 100 meter fjärilsim.
  • Simmaren ska ha erhållit Pokal 3 på Utmanartävlingen.
  • Simmaren bör ha deltagit på Simiaden, Ungdoms-GP och andra inbjudningstävlingar på lokal och regional nivå. Simmaren har också provat på att åka iväg på tävlingar cirka 2 gånger per år. Minst en gång av dessa med övernattning.
  • Simmaren bör ha genomfört minst 300 träningstimmar per år i simverksamhet och totalt 450 träningstimmar per år.
  • Simmaren ska klara av de träningsserier som rekommenderas i tabell 13 (se Simlinjen).
  • Simmaren ska kunna utföra grundläggande rörlighetsövningar på land.
Utvecklingsstadium 5

Träna och tävla


Utvecklingsstadium 5 riktar sig till verksamhet för ungdomar i början, under och precis efter puberteten. Simmaren är redo för detta stadium när tillväxtspurten har inletts och hon eller han uppnått tillräcklig social, mental och kognitiv mognad. Under dessa år sker stora förändringar fysiskt då simmarna växer både längd- och viktmässigt. De blir också mer mottagliga för ren konditionsträning. Detta är viktiga år för att framför allt utveckla "motorn", det vill säga hjärta och egenskaper som har med kondition och uthållighet att göra. Möjligheten att "styrketräna hjärtat" kommer att ha stor betydelse för en god kondition och uthållighet senare i livet. Simmarna är i slutet av detta stadium också betydligt mer mottagliga än tidigare för att bygga muskler. Det är därför extra viktigt att de har uppnått goda koordinativa, motoriska och tekniska färdigheter i tidigare utvecklingsfaser. Då kommer deras förutsättningar för en långsiktig utveckling vara betydligt större. Dessa färdigheter ska nu automatiseras så att en individuell simstil utvecklas. Detta är det första stadium där träningen fullt ut börjar anta vuxna idrottares former och bli mer relaterad till tävlingsmomentet. I denna fas introduceras till exempel den första nationella mästerskapstävlingen, Sum-Sim. För svensk simnings utveckling och framgång är det viktigt att så många simmare som möjligt uppnår målsättningarna i utvecklingsstadium 4 och fortsätter in i detta stadium. Det är dock viktigt att vara medveten om att det, förutom fysiska förändringar, också sker stora förändringar psykosocialt, emotionellt och kognitivt som kommer att spela roll för simmarens fortsatta utveckling.

 

Syfte
  • Att simmaren ska etablera sig som tävlingssimmare.
  • Att stimulera till fortsatt utveckling av färdigheter som kommer ha betydelse för den fortsatta prestationsutvecklingen, till exempel förbättrad aerob förmåga, styrka och simteknik, vilket kommer att ge en bättre simork.
Slutmål
  • Simmaren ska ha tävlat och visat utveckling på 400 meter medley för att säkerställa fokus på aerob utveckling och allsidighet samt på 1 – 2 simsätt som simmaren identifierats ha god fallenhet för.
  • Simmaren bör ha tävlat på samtliga tävlingsdistanser.
  • Simmaren ska ha goda tekniska färdigheter, snabbhet och uthållighet i sitt eller sina specialsimsätt.
  • Simmaren bör ha deltagit på Sum-Sim, Ungdoms-GP och andra inbjudningstävlingar på lokal och regional nivå.
  • Simmaren bör vara kvalificerad för JSM.
  • Simmaren bör ha genomfört minst 800 träningstimmar per år inom simverksamheten i slutet av stadiet (cirka 700 timmar om simmaren varit kortar tid i stadiet eller sysslat med andra idrotter parallellt).
  • Simmaren ska klara av de träningsserier som rekommenderas i tabell 15 (se Simlinjen).
  • Simmaren ska kunna utföra grundläggande rörlighetsövningar på land.
Utvecklingsstadium 6

Träna för att prestera


Utvecklingsstadium 6 riktar sig till verksamhet för simmare som har gått igenom puberteten och valt att satsa på simning fullt ut. Simmarna går nu oftast i gymnasiet och det är viktigt att öka träningsdosen genom hela stadiet så att inte simmaren planar i sin utveckling. De flesta simmare har i detta utvecklingsstadium slutat växa på längden, framför allt flickor. Däremot kan fortfarande en naturlig muskulär tillväxt ske, framför allt för pojkar. Träningen kommer nu att ha en helt avgörande betydelse för 

prestationsutvecklingen då simmaren inte längre får något gratis via tillväxt. Det är därför viktigt att simmaren uppnått goda mentala, tekniska och fysiologiska (i första hand aeroba och styrkemässiga) grundfärdigheter för att klara av och tillgodogöra sig den kommande träningen. Träningen i detta utvecklingsstadium är likartad den för vuxna idrottare även om den totala träningstiden ännu inte ligger på samma nivå. Simmaren är i detta stadium mottaglig, utifrån individuella förutsättningar, för alla typer av träning. Inledningsvis bör simmaren också exponeras för olika typer av träning (olika kombinationer av volym och intensitet) för att säkerställa den fortsatta individuella träningsinriktningen. Kapacitetsanalyser samt långsiktiga utvecklingsplaner bör göras. I detta stadium tävlar simmaren på JSM eller däröver. För svensk simnings utveckling är det viktigt att så många simmare som möjligt uppnår målen i utvecklingsstadium 5 med en hög såväl prestations- som färdighetsnivå så att de kan fortsätta in i utvecklingsstadium 6. Även om det inte sker så stora fysiska förändringar utifrån tillväxt i detta stadium sker det framför allt stora psykosociala förändringar som kommer att ha stor betydelse för simmarens fortsatta utveckling.

Syfte

  • Att simmaren ska prestera som tävlingssimmare.
  • Att stimulera till fortsatt utveckling av färdigheter och kapaciteter som kommer ha betydelse för den fortsatta prestationsutvecklingen, men som nu är mer specifika utifrån individuella förutsättningar samt specialsimsätt och specialdistanser.

Slutmål

  • Simmaren ska ha en kontinuerlig prestationsförbättring på specialsimsätt och specialdistanser. Simmaren bör också visa på god utveckling på 200 meter medley.
  • Simmaren ska ha alla de grundläggande kapaciteter och färdigheter (fysiska, tekniska, taktiska, mentala och sociala) som har betydelse för den fortsatta simutvecklingen i utvecklingsstadium 7.
  • Träningsfokus har ändrats från att bygga färdigheter och kapaciteter till att maximera prestationen.
  • Simmaren bör ha genomfört minst 900 träningstimmar per år inom simverksamhet i slutet av stadiet.
  • Simmaren bör vara minst kvalificerad för SM.
Utvecklingsstadium 7

Träna för att nå full potential/vinna


Utvecklingsstadium 7 riktar sig till verksamhet för vuxna simmare som valt att satsa fullt ut på simning, minst på halvtid. Här hamnar de som är beredda att satsa helt och hållet under ett antal år för att utveckla sin potential till fullo. Det handlar inte enbart om att förbättra sina topprestationer utan också om att upprepa dem över tid. Ett mått på utveckling är till exempel ett ökat antal toppresultat och topprestationer på årsbasis. Precis som i utvecklingsstadium 6 är det träningen som är av helt avgörande betydelse för prestationsutvecklingen. Träningen i detta stadium planeras individuellt och den aktive bör här nå maximal träningsvolym och belastning under sin idrottskarriär. Därför kommer det ställas stora krav på den totala återhämtningen och olika återhämtningsstrategier är av yttersta vikt. Kapacitetsanalyser, samt långsiktiga utvecklingsplaner, ska göras och kontinuerligt följas upp och utvärderas. I detta stadium tävlar simmaren på minst SM-nivå och har motivation och fokus mot att nå en internationell simkarriär. De flesta simmare i seniorlandslaget och näst därtill återfinns i detta stadium. Precis som i det föregående stadiet sker här inte några direkta fysiska förändringar genom tillväxt. Däremot kan det fortfarande ske en rad psykosociala förändringar i simmarens liv som kan ha betydelse för simmarens fortsatta utveckling


Syfte

Att simmaren ska optimera förutsättningarna för att nå sin fulla potential.

Att stimulera till fortsatt utveckling av färdigheter och kapaciteter som kommer ha betydelse för den fortsatta prestationsutvecklingen men nu uteslutande utifrån individuella förutsättningar samt specialdistanser.


Slutmål

Simmaren ska visa på kontinuerlig prestationsförbättring och ska uppnå full potential på specialdistans/-er.

Simmaren ska träna för att uppnå såväl toppresultat som topprestationer.

Simmaren ska ha alla de kapaciteter och färdigheter (fysiska, tekniska, taktiska, mentala och sociala) som innebär att simmaren har nått sin optimala förmåga.

Simmarens träningsfokus ska vara mot perfektion vad gäller färdigheter, samt maximering av tävlingsspecifika färdigheter.

Simmaren bör ha genomfört 1200 – 1400 träningstimmar per år inom simverksamheten i mitten av detta stadium.

Utvecklingsstadium 8

Simma hela livet


Detta utvecklingsstadium börjar när individen bestämt sig för att inte göra den tävlingssatsning som stadierna 6 och 7 innebär. Inträdet kan ske i unga år, men det kan också ske senare i livet, då individen gått igenom flera av de andra utvecklingsstadierna, eller i bästa fall alla ända upp till utvecklingsstadium 7. I stadium 8 kan simningen utgöra huvudidrott, men på en motions-, rekreations- och hälsonivå. Simningen kan också utgöra ett komplement till en annan huvudidrott eller vara ett inslag i en masters- eller triathlonsatsning.


Ålder

Inträde kan ske genom hela livet, när full simkunnighet uppnåtts.


Syfte

Att stimulera till ett livslångt deltagande inom simidrotten för en aktiv och hälsosam livsstil.


Slutmål

Förbättrade fysiska egenskaper, som kondition, styrka, uthållighet och rörlighet.

Förbättrade simspecifika färdigheter i alla fyra simsätt.

Individuellt uppsatta prestationsmål.

 
Våra samarbetspartners
Vår webbshop
Stöd oss via Sponsorhuset
Stöd oss via Gräsroten
Besök oss på sociala medier