Simningen bygger på ett antal grundstenar som benämns som Simningens ABC. Det är följande åtta centrala moment: Andas, Balansera, Doppa, Flyta, Förflytta, Glida, Hoppa och Rotera. Att ett barn lär sig behärska samtliga av dessa är av stor vikt för att kunna lära sig simma på ett optimalt sätt. Men de är också grundelementen på alla nivåer av simning, från nybörjare till elitsimmare och bör underhållas genom en simmares hela karriär. Dessa moment ligger till grund för det som brukar kallas för vattenvana. Att ha vattenvana innebär främst att känna sig lugn och säker i, över och under vattnet. Det tar olika lång tid för barn att bli vattenvana. Ibland är det kanske tvunget att finna alternativa vägar för att komma vidare till nästa steg.
Det första momentet där Simningens ABC kommer in är då barnen tar sig ner i vattnet. Att byta element, från luft till vatten, påverkar kroppen. Det är bra att låta barnen pröva olika sätt att förflytta sig i vattnet. Genom att ta sig fram på olika sätt lär barnen känna vattnet och de får reda på hur vattnet påverkar dem i olika rörelser. Det är viktigt att lära känna vattnets motstånd. Rörelser går långsammare i vattnet än vad de gör på land. Dessutom måste barnen hela tiden hålla balansen för att inte trilla omkull.
En viktig del av alla simmoment är andningen. Att andas är inte bara nödvändigt för att överleva. En god förmåga att andas i vatten är avgörande för att orka simma. Det är därför viktigt att barnen tidigt lär sig att andas in och att blåsa ut ordentligt. Senare brister i teknik kan bero på en otillräcklig andning. Inandningen sker automatiskt, men det kan vara svårare för små barn att blåsa ut. Det är ansträngande att ta djupa andetag, och vattentrycket gör att andningen blir lätt och ytlig. Det är även vanligt att barnen håller andan och både andas in och blåser ut ovanför vattenytan. Detta går bra när barnen simmar kortare sträckor, men för att orka längre sträckor är det bra att öva på en jämn andning. Barnen kan öva att blåsa både på land och i vattnet.
För att kunna utvecklas och lära sig simma behöver barnen lära sig att kunna doppa hela kroppen och hela huvudet obehindrat under vattnet. Om de samtidigt blåser ut luft under vattnet blir det en förövning till att kunna andas när de simmar. Det är viktigt att börja öva på utandningen tidigt.
Att öva balansen i vattnet har stor betydelse för hur barnen senare klarar av att finna bra kroppsläge i simningen. I vattnet påverkas kroppen av flytkraften, som inte finns på land. Balans behövs för att kunna flyta och behärska sin kropp i vattnet. Att tappa balansen kan upplevas som obehagligt om barnen inte tidigare övat på att återfå den. Det är viktigt att börja med lätta balansövningar så att barnen känner att de har kontroll. Öka därefter svårighetsgraden i takt med att vattenvanan ökar. Balansen kan övas på många olika sätt och det är en viktig del som bör följa med upp i åldrarna. Framförallt är det viktigt att tävlingssimmare har en god balans i vattnet så de kan använda arm- och benrörelser till att föra fram kroppen istället för att kompensera och försöka hålla balansen med.
Att kunna glida i vattnet är ett steg närmare att kunna simma. Ett barn som lär sig behärska glidmomentet har en bra grund för att den fortsatta siminlärningen ska bli effektiv. En bra övning är att barnen skjuter ifrån bassängväggen med ansiktet i vattnet samtidigt som han/hon blåser ut luften under vattnet. När barnen kan detta är det dags att bygga på övningen läggs benspark på. Dessa moment tas sedan vidare till att bli frånskjut som används i simningen. Har barnen med sig detta moment redan från en tidig ålder kommer det även fortsättningsvis att vara lättare att arbeta på bra frånskjut.
Att hoppa i vattnet innebär att barnet byter element från ett till ett annat, vilket till en början kan kräva en del mod. Det är bra om barnen kommer ner i vattnet med hela huvudet under vattnet för att sedan ta sig upp till ytan. Detta blir även en övning i att orientera sig i vattnet samt känna hur flytkraften påverkar oss då vi hamnar under ytan.
Flytmomentet är bra att kunna behärska då det underlättar när barnet ska lära sig att simma. De flesta människor kan flyta utan att röra någon kroppsdel alls. Kan man flyta utan hjälpmedel beror det på den densitet som kroppen har. Har man mycket muskler, ett kompakt skelett och lite fett på kroppen är det svårare att flyta än om man har mer underhudsfett, mindre muskler och ett mer poröst skelett. Det har ingen betydelse om man slappnar av eller spänner kroppen när man ska flyta, densiteten förändras inte. Balansen är viktig för att kunna flyta på olika sätt. Barnet behöver också känna att han/hon kan lita på att vattnet bär.
Att kunna rotera från magläge till ryggläge och vice versa är viktigt för att kunna kontrollera kroppen i vattnet. Genom att ta hjälp av exempelvis händer och armar kan barnen lättare lära sig att rotera. Pröva också hur de kan hjälpa till med benen och med kroppen för att vända sig. Dessa moment går tydligt att koppla till moment som sedan görs då barnen börjar simma.
Utvecklingen av färdigheter är viktiga för vattenvanan. Kombinationen av olika färdigheter utgör grunden för vidare utveckling. Öva varje moment för sig men också tillsammans med varandra. Simningens ABC är centrala moment under hela vägen från nybörjare och upp till tävlingssimmare.